Якщо судити за кількістю машин на польських номерах чи інших країнах близького зарубіжжя, чимало автолюбителів їздять на нерозмитненому транспорті. Як це можливо, і які з цим пов’язані ризики?
Як можна їздити на нерозмитненій машині в Україні?
Існує багато сірих схем, за якими “розводять” довірливих громадян. З ними однозначно не варто зв’язуватися, тому що простіше легалізувати машину в країні, ніж платити за численними штрафами за порушення чи взагалі втратити автомобіль.
Скільки часу можна їздити на нерозмитненому авто українськими дорогами і як це правильно організувати? Є кілька варіантів:
- Раз на 5 днів перетинати кордон України, якщо через один і той же пропускний пункт. Через різні можна 1 раз на 10 днів. Спосіб цей підходить тільки для тих автовласників, які живуть у прикордонній зоні і часто мотаються до сусідньої країни, наприклад, на роботу. Схема працює як для автомобілів, куплених закордоном, так і по договору купівлі продажу транспортного засобу України, але нерозмитнених.
- Якщо ви нерезидент України, тобто маєте іноземне громадянство, ви маєте право користуватися транспортним засобом в особистих цілях протягом 1 року. При цьому автомобіль має бути зареєстрований в Україні у консульстві країни вашого громадянства.
- Для українських громадян є варіант їздити на нерозмитненому авто протягом року, якщо машина зареєстрована в іншій державі на резидента тієї країни, а українець є співвласником і вписаний у техпаспорт як власник транспортного засобу. Щорічно власник машини, іноземний громадянин, повинен перетинати на ній кордон України та повертатися назад, українець не може зробити цього самостійно.
- Якщо ви громадянин України та при цьому офіційно працевлаштовані у закордонній компанії. Тоді ви можете їздити на авто без розмитнення в Україні, але теж протягом року. Але машина має бути оформлена на іноземну юрособу.
Як це виглядає практично? Ви звертаєтеся до фірми або приватного підприємця, який займається пригоном автомобілів з Європи на замовлення. Обговорюєте з ним, яке саме авто вам потрібне, вносите передоплату. Її відсоток може бути різним.
Приблизно за тиждень вам приганяють машину і після остаточного розрахунку вручають пакет документів. Він повинен дозволити вам спокійно їздити на нерозмитненій машині. У цьому пакеті має бути офіційне підтвердження того, що ви є співробітником закордонної компанії. Автомобіль належить цій компанії, а ви маєте право користуватися ним в Україні протягом року.
Додатково вас проінструктують, як поводитись, якщо вас зупинить поліцейський. Вам доведеться вивчити кілька статей митного кодексу, Конституції України, Стамбульську конвенцію та бути готовим до конфіскації автомобіля та судовим розглядом. Адже неможливо перевірити, чи дійсно існує закордоном ця фірма, якій належить ваше авто. А може, воно взагалі перебуває в арешті чи розшуку?
Як бачимо, назвати таку схему цілком законною неможливо, хіба що ви справді співробітник іноземної компанії. Але тоді вам послуги посередників ні до чого.
Надійний спосіб їздити на нерозмитненому авто в Україні
Якщо ви все-таки готові ризикнути і звернутися до однієї з подібних фірм, на що потрібно звертати увагу:
- Ціна на послуги буде вищою, ніж у більшості конкурентів.
- Вас відразу чесно попередять, що автомобіль повинен буде перетинати кордон щорічно.
- Компанія готова до будь-яких перевірок.
Найнадійніше самому перевірити привезений автомобіль перед тим, як його купити. Достатньо покататися на ньому з представником компанії до найближчого поліцейського патруля і попросити перевірити машину. Тільки після того, як авто на єврономерах проб’ють по всіх базах та скажуть, що претензій немає, на ній можна спокійно їздити нашими дорогами.
Загалом варіантів для громадян України їздити на нерозмитненому автомобілі і при цьому не порушувати закон вкрай мало. І все-таки, судячи з великої кількості машин на «євробляхах», є чимало охочих ризикнути.
Як їздити на нерозмитненій машині в Україні та не розоритися на штрафах?
Бажаючи заспокоїти покупця, продавці нерозмитненого транспорту зазвичай кажуть, що достатньо заплатити лише один штраф у 8500 грн та їздити собі спокійно цілий рік. Але чи це так? Найчастіше так. Адже це адміністративне порушення і за нього не можна штрафувати частіше ніж 1 раз на рік. Однак можуть викликати евакуатор і забрати автомобіль на штрафстоянку і доведеться чимало понервувати, поки сплатите сам штраф та послуги евакуатора, перш ніж заберете його звідти.
Які ще передбачені штрафи за їзду на нерозмитненому авто:
- За прострочене перебування автомобіля без реєстрації на території країни (понад 10 днів), якщо власник авто громадянин України: від 170 до 8500 грн., залежно від тривалості прострочення.
- Адміністративний штраф за несплату митних платежів у їхньому триразовому розмірі.
- За прострочене перебування в Україні (більше 1 року), якщо власник авто – нерезидент України або іноземна юрособа: 100% вартості транспортного засобу та його конфіскація.
У кожному з випадків митники можуть не лише стягнути штраф, а й відправити машину на штрафмайданчик.
Важливо!
У квітні 2021 року Верховна Рада України у другому читанні та загалом проголосувала Закон № 4643-д та № 4644-д про пільгове розмитнення автомобілів з іноземною реєстрацією. Ухвалення цього Закону ставить жирну крапку у одвічній проблемі «євроблях», оскільки встановлює чіткі та прозорі правила ввезення та розмитнення цієї категорії транспортних засобів.
Протягом 180 днів фізична особа, відповідальна за дотримання термінів та умов (вимог) митних режимів тимчасового ввезення або транзиту, має право вивезти за межі митної території України транспортний засіб, що був у вжитку та ввезений на митну територію України до 31 грудня 2020 року, та за яким не дотримано строків та умов (вимог) митних режимів тимчасового ввезення або транзиту, за умови добровільної сплати до державного бюджету коштів у сумі, що дорівнює розміру п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або 8,5 тис. грн.
Які лазівки у законодавстві використовують автовласники?
Як же багато автовласників примудряються їздити на нерозмитненій машині? Своєрідним «порятунням» від постійних штрафів є закон «Про національну поліцію», який забезпечує порядок на дорогах. У ньому не прописано, що поліцейські мають право контролювати, як автовласники дотримуються митних правил. І перевіряти термін знаходження автомобіля на території країни – теж не в їхній компетенції.
Але ці лазівки не надто надійні. Є кілька нюансів:
- Система обміну інформацією між поліцією та митною службою існує. Тому, якщо ви потрапите на будь-якому правопорушенні або поліцейські запідозрять вас у нелегальному використанні авто на іноземних номерах, вони можуть передати ваші дані до Державної Фіскальної служби, а та вже стягне штраф, який вважатиме за потрібне.
- Будь-якої миті все може змінитися, як тільки держава всерйоз візьметься за контроль нерозмитненого транспорту. Один додатковий закон і поліцейські зможуть штрафувати машини на єврономерах за повною програмою.
- Якщо автомобіль викрадуть, вам буде дуже непросто навіть подати заяву в поліцію, щоб вони могли перевірити він код автомобіля в Україні, адже за документами ви не є його власником. І часто саме в такій ситуації виявляється, що ваші документи на машину – “Фількіна грамота”, іноземної фірми, якій вона належить, зовсім не існує, а саме авто значиться в угоні давним-давно. І ви несподівано з постраждалого перетворюєтеся на підозрюваного.
Сумна статистика говорить про те, що авто на єврономерах викрадають набагато частіше, ніж українські, причому серед білого дня та з використанням евакуаторів. Адже їхні власники фактично не захищені законом і мало що можуть зробити.
Враховуючи всі ризики, залишається тільки не заощаджувати, але перестрахуватися і знайти надійних посередників, які приженуть вам автомобіль у законний спосіб. Або очікувати, коли уряд нарешті ухвалить новий закон про нерозмитнені авто, який зробить їхню легалізацію в Україні доступнішою.
Від редакції сайту: статтю написано для ознайомлення, ми рекомендуємо купувати транспорт легальними способами на території України.
А какие последствия для иностранцев которые ввезли и не вывезли авто (продали резиденту)?