У запалі суперечки учасники таких дискусій діляться своїм гірким досвідом, розповідають про суворість патрульних дорожніх служб, штрафи та навіть судові позови.
У цій статті спробуємо розібратися з проблемою (якщо це можна назвати проблемою) тонування машин, розглянемо, у яких випадках накладається штраф за тонування, як уникнути штрафних санкцій, а також наведемо першоджерела документів, що регулюють ступінь тонування, місце розташування та її допустимість для різних транспортних засобів. .
Яке тонування скла дозволено в Україні?
Спочатку варто згадати про те, що Правилами дорожнього руху України наказується заборона на встановлення предметів або покриттів, які перешкоджають проходженню світла через автомобільне скло. Ця норма прописана у статті 31.4.7, там є примітка, в якій обумовлюється допустимість прикріплення кольорової або світловідбивної плівки у вигляді смужки, розміщеної у верхній частині лобового скла.
У додатку також прописана допустимість застосування тонування скла, що відповідає ДСТУ 5727-88, крім дзеркального тонування. Для автобусів допускається використання фіранок на бічних вікнах.
Допускається:
- Смужка із прозорої кольорової плівки у верхній частині лобового скла;
- Тонування за ГОСТом 5727-88, крім дзеркального тонування;
- Фіранки на бічних стеклах в автобусах.
Закон про тонування, ГОСТ 5727-88: вимоги та застосування
Крім Правил дорожнього руху, права та обов’язки водія (автовласника) регламентує також Закон України «Про дорожній рух». Джерело тут: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/3353-12
У вужчому сенсі вимоги щодо тонування автомобільного скла прописані в ГОСТі 5727-88. Зокрема, у розділі 2.2.7.8 говориться, що ступінь світлопропускання має бути не нижчим за 75% для вітрового скла і не нижчим за 70% для решти скла.
Насправді ступінь світлопроникності трактується так:
- Для лобового скла – не менше 75%;
- Для бічного скла – не менше 70%;
- Для заднього скла – не вказано;
- Дзеркальне тонування заборонено для всіх видів автомобільного скла.
Такі правила тонування авто.
Перевірка тонування автомобільного скла
Якщо власник транспортного засобу впевнений у тому, що його автомобільне скло затоноване відповідно до правил, він може сміливо відстоювати свою правоту у разі, якщо співробітник дорожньо-патрульної служби доводитиме йому зворотне. Ні для кого не секрет, що стосунки автолюбителя та інспектора патрульної служби не завжди бувають безпроблемними. Щоб знати, як захистити себе від надуманих претензій у правомірності тонування, скористаємося досвідом інших автолюбителів, а також порадами досвідчених юристів.
Отже, якщо представник правоохоронних органів засумнівався, що тонування вашого автомобіля відповідає ДСТУ, він може скористатися спеціальним вимірювальним приладом. Прилад, що вимірює ступінь світлопропускної здатності автоскла, тауметр “Блік”. Він працює з електроживленням, яке подається від портативного автомобільного прикурювача. Крім цього, прилад повинен не рідше 1 разу на рік проходить перевірку у спеціалізованому центрі.
Умови вимірювання ступеня тонування скла
Під час проведення вимірювання світлопропускної спроможності автоскла повинні бути витримані температурні параметри, показники атмосферного тиску та вологості: вимір не можна проводити в дощову чи морозну погоду, а також за умов підвищеної вологості, яка може супроводжувати снігопаду чи туман.
Якщо хоча б жодної з умов не дотримано, автомобіліст може відмовитися від проведення процедури вимірювання ступеня тонування. Цікаво, що для роботи вимірювального приладу потрібне джерело безперервного живлення 12 вольт, яке може бути забезпечене за допомогою автомобільного акумулятора (через гніздо портативного прикурювача).
Якщо водій у ввічливій формі пошлеться на те, що прикурювач не цілком може забезпечити безперебійне електропостачання, то таким чином він зможе уникнути процедури вимірювання тонування.
Отже, викладемо у вигляді тез умови перевірки:
- Температура довкілля +20 С;
- Атмосферний тиск 80-106 кПа;
- Вологість повітря 40–80%;
- Безперервне джерело енергоживлення 12 Ст.
Чи варто говорити про те, що водій має повне право вимагати від інспектора ДПС показань температури, атмосферного тиску та вологості прямо на місці проведення вимірювання тонування. Як бачите, не все так просто з процедурою вимірювання тонування авто і водій може відстоювати свої права, ведучи діалог з інспектором.
Якщо порозуміння досягти не вдалося, ознайомтеся з розділом нижче.
Як уникнути штрафу за тонування?
Якщо інспектор дорожньо-патрульної служби наполягає на проведенні процедури вимірювання тонування, водій не повинен перешкоджати йому в цьому. Слід мати на увазі, що за фактом проведення будь-якої дії інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення.
У цьому випадку водій може в протоколі вказати, що під час вимірювання тонування йому не були надані відповідні документи на вимірювальний прилад (сертифікація та висновок про щорічну повірку), а також не було дотримано умов, за яких здійснювався замір ступеня тонування.
Зроблена позначка у протоколі про адміністративне правопорушення – це лише півсправи. Після складання документа водій повинен негайно звернутися до відділень, що координують роботу дорожньо-патрульної служби зі скаргою. Зазвичай це можна зробити протягом 10 днів з дати складання протоколу, а також слід звернутися до судових інстанцій для оскарження рішення про адміністративне правопорушення.
Важливо розуміти, що прилад вимірювання тонування показуватиме відсоток світла, яке скло здатне пропустити.
Отриманий залишок від 100% буде величиною тонування.
Наприклад, якщо на датчику буде 75%, це означає, що 75% світла проникло через скло, а 25% затримано тонуванням. Отже, ступінь тонування становить 25%.
Тонування машин: штраф або захист прав споживача
Вище було сказано, як водій може уникнути штрафу за перевищення рівня тонування автомобіля. Однак, ми зовсім випустили з уваги той момент, що водій, по суті, є споживачем, який придбав автомобіль із заводським тонуванням або зробив тонування у спеціалізованому автосалоні.
Що з цього випливає? А випливає те, що, використовуючи норми, прописані в Законі України «Про захист прав споживачів», водій як споживач може звернутися до компанії/підприємства, яке виробляло тонування з претензією та вимогою привести тонування у відповідність до чинних норм.
Зрозуміло, щоб вимога була прийнята, необхідна наявність документального підтвердження того, що послуга тонування автомобільного скла була зроблена саме в названому автоцентрі/майстерні.
Розмір штрафу за порушення норм тонування, Україна
Кодекс про адміністративні правопорушення України (КоАП) у частині 1 статті 121 прописує покарання у вигляді штрафу, розмір якого варіюється від 20 до 25 нмдг (неоподатковуваний мінімум доходів громадян) за керування автомобілем, який має «інші технічні несправності». Сьогодні сума штрафу складе від 340 грн до 425 грн.
Як бачимо, в Україні допускається тонування автомобіля, зокрема тонування лобового скла, тонування бокового скла, якщо це зроблено відповідно до вимог, викладених у наведених вище нормативних документах.
Лобове скло називають вітровим склом, воно забезпечує передній огляд для автомобіліста, що є обґрунтуванням для їсткої стандартизації рівня тонування. Бічні стекла забезпечують водієві огляд у секторі 180 градусів, що також зрозуміло для цілей регулювання рівня тонування.
Як регламентується тонування, штраф України у 2024 році розглянули, тепер кілька слів про те, у чому корисність та шкідливість тонування.
Переваги та недоліки тонування авто
Тонування автомобільного скла – давно стало звичайним явищем серед автомобілістів. Її наносять за допомогою спеціального покриття спеціалізованих автосалонах або центрах технічного обслуговування.
При нанесенні тонування, як і будь-якій іншій справі, важливо доручити виконання роботи кваліфікованому майстру. Це забезпечить довготривалість експлуатації, естетичну привабливість та відповідність вимогам ДСТУ.
Серед автолюбителів основними перевагами тонування називаються:
- Поліпшення естетичного виду транспортного засобу (тонування здатне доповнити екстер’єр авто та значно підвищити його презентабельність);
- Забезпечення конфіденційності (тонування скла не залишить у пасажирів відчуття, що вони пересуваються в авто на очах у всіх. Зрештою, тонування додає деякого затишку в інтер’єр ТЗ);
- Безпека (при розбитті скла уламки не будуть розлітатися на всі боки, а утримуватимуться нанесеним плівковим покриттям);
- Підвищення ударної міцності (нанесена плівка тонування здатна істотно збільшити стійкість на розбиття скла).
З недоліків наголошується лише на підвищеному інтересі з боку інспектор дорожньо-патрульних служб. Але як поводитися, щоб уникнути штрафу за тонування, ми вже з’ясували.
Вопрос. – Если я, как гражданин Германии, еду в Украину из Германии на машине с немецкими номерами – могу ли я быть в этом случае с тонировкой? Тонировка у меня заводская. – Лобовое без тонировки, передние пассажирские тоже полностью прозрачные, но задние пассажирские и заднее стекло затемнены сильно. Изнутри практически прозрачные, однако, снаружи выглядит, как почти наглухо.
Как быть?