З початком війни для багатьох українців питання виїзду за кордон на власному авто стало вкрай актуальним. І якщо всі ми непогано орієнтуємось у деталях страхування в Україні, а багато хто має досвід оренди машини за кордоном на час відпустки, то досвіду «евакуаційного» виїзду в Європу — незрозуміло на який час і у які країни — не було майже ні у кого.
Основні види автострахування в Україні та в Європі досить схожі, тому має сенс більш детально зупинитися на двох найбільш популярних.
Перше — обов’язкове, що покриває збиток, нанесений третім особам.
Друге — добровільне, завдяки якому можна захистити свій власний автомобіль.
Щодо першого, то на території України всі зобов’язані мати автоцивілку, а при перетині кордону треба пред’явити Зелену картку — по суті, ту ж саму автоцивілку, яка діє у Європі. Її можна придбати у будь-якої страхової компанії, яка є дійсним членом МТСБУ, і треба мати з собою у роздрукованому вигляді. Ризики, які покриває поліс обов’язкового страхування, однакові як в Україні, так і за її межами, але ліміти виплат відрізняються у різних європейських країна і зазвичай вони значно вище, ніж у нас. Зараз ми поступово йдемо до європейських стандартів, але цей шлях може зайняти до 7 років, згідно законопроекту 8300, який зараз розглядається у Верховній Раді.
Якщо за кордоном ваша відповідальність перед третіми особами захищена по Зеленій картці, то захистити власне авто можна тільки за допомогою КАСКО. Звісно, якщо ви довіряєте своєму янголу-охоронцю і впевнені, що з вашим автомобілем нічого не трапиться, ви можете обійтись без КАСКО. Є такі сміливці, але, на мій погляд, такий ризик себе аж ніяк не виправдовує.
Якщо ж ви не хочете ризикувати і вирішили придбати КАСКО, існує два способи це зробити.
Перший — заключити договір з міжнародною страховою, або страховою тієї країни, де ви плануєте провести деякий час. Я умисно не хочу коментувати питання придбання КАСКО за кордоном у європейських страховиків, бо це завдання не просто складне — я б сказала, що воно із «зірочкою». Складнощі, пов’язані з незнанням мови посилюються нерозумінням особливостей місцевого страхового законодавства, правил підписання полісу, переліку ризиків та лімітів. На додачу, європейські страховики відносяться вкрай обережно до клієнтів без історії страхування. Ви будете неприємно здивовані високим тарифом КАСКО та купою документів, які запросить у вас страховик. Наприклад, ви можете отримаєте запит на довідку про «збитковість» від попередніх страхових компаній.
Тому я щиро рекомендую другий варіант — простий і зрозумілий — придбати КАСКО з розширеним покриттям в українській страховій компанії. Ця опція передбачає покриття обраних вами ризиків за межами України з певною доплатою – в залежності від території покриття вартість КАСКО збільшиться до 25%. Але доплата того варта, бо вартість відновлення автомобіля поза межами України неприємно вражає.
Що робити, якщо ви потрапили у ДТП за кордоном?
По-перше, ні в якому разі не панікувати. Телефонуйте своєму страховику, фіксуйте страхову подію, надсилайте усі необхідні документи, які оформили на місці події, фото, відео — благо, зараз це можна зробити через будь-який мессенджер. Експерти, що чергують на гарячій лінії допоможуть вам зорієнтуватися у ситуації.
Наприклад, підкажуть, чи є якісь спірні моменти щодо провини учасників, чи слід викликати поліцію в вашому конкретному випадку.
Якщо ви винні у ДТП, ваша Зелена карта гарантує, що страхова компанія відшкодує збиток, який ви заподіяли іншій особі. А от що робити з вашим авто, якщо воно теж пошкоджене? Якщо машина на ходу, я би рекомендувала повернутися до України, щоб відремонтувати авто тут. У полісі КАСКО може бути передбачене навіть покриття послуг евакуатора за межами України — до 300 євро. І в нашій практиці були випадки, коли перевезти машину на евакуаторі і відновити її в Україні виявлялося на порядок дешевше, ніж відремонтувати її за кордоном.
Зрозуміло, що можуть бути ситуації, коли повернутися неможливо. В такому випадку вам доведеться самостійно робити все те, що вдома зробив би за вас страховик. Тобто шукати СТО, записуватись «на прийом» (будьте готові, що доведеться чекати 6-8 тижнів), вести усю комунікацію між СТО і страховиком, включаючи переклад рахунків. При цьому може з’ясуватися, що окремі деталі СТО не ремонтує, а тільки замінює на нові, яких ще й немає в наявності. Якщо вам все ж таки вдалося отримати рахунок, який влаштовує і вас, і нас як страховика, він одразу сплачує 60% на вашу особисту картку. Потім, коли автомобіль відремонтують, й страховик отримує фото відновленого авто і документи, що підтверджують витрачену на ремонт суму, він компенсує залишок у 40% – також на картковий рахунок.
Насправді, як показує досвід, головна проблема, що виникає у випадку ДТП за кордоном, – це незнання клієнтом мови та правил іншої країни. Багато хто просто панікує і під час оформлення події не розуміє, що треба робити. Нагадаю, що наші експерти завжди на зв’язку. В нас є люди, які володіють різними мовами, є партнери з бюро перекладів, є досвідчені юристи. Крім того, процедура прийняття документів в режимі онлайн зараз максимально спрощена.
Впродовж 2022 року всі українські страховики отримали дійсно унікальний досвід комунікації по страховим випадкам за кордоном, якого не було за всю історію незалежності.
Комментарии